Centripet | Psihologie servicii
15 Jul

Centripet

centripetPeople are no longer primarily in opposition, nor can they be said to be interacting, rather they are participating in this pool of common meaning which is capable of constant development and change.

David Bohm (1917 – 1992) -American quantum physicist V-am mai zis ca am idei putine si fixe? Cred ca s-a prins toata lumea pana acum..

Am afirmat ca directia strategica de dezvoltare a fiecaruia ar trebui sa fie una centrata in principal pe cresterea creativitatii. Mi-am propus sa gasesc/ masor beneficiile acestei directii.

Adica: daca sunt mai putin centrat pe algoritm si mai mult pe euristic (DEX: EURÍSTIC, euristici, -ce, adj., s. f. 1. Adj. Care serveste la descoperirea unor cunostinte noi. 2. S. f. (Rar) Metoda de studiu si de cercetare bazata pe descoperirea de fapte noi; arta de a duce o disputa cu scopul de a descoperi adevarul.), care ar fi beneficiile?

Asa..pentru ca s-au exprimat opinii cum ca statistica nu e buna la nimic, iaca o lasam deoparte.. de data viitoare 🙂 Pentru ca azi ma «jeneaza» o preocupare mentala : vreau sa stiu care sunt acele caracteristici comportamentale ale celor mai buni comunicatori dintr-o echipa.

Si daca-i gasim, ce-i motiveaza de ating aceasta performanta ?

Cu alte cuvinte : spre ce valori sa-mi orientez atentia ca sa fiu recunoscut ca si comunicator de rang superior (preferat) intr-o echipa ? La ce anume sa vibrez emotional : la vederea unui tabel in excel (oare exista asa ceva ?) sau la gandul ca merg sa ma adresez unor oameni pentru a le face o sarcina mai usoara ? Sa-mi aleg oare sa cred in stabilitate si predictibilitatea sau in placerea de a descopri mai tot timpul ceva ascuns dupa linia zilei de maine?

Am folosit trei instrumente pentru a colecta date si a gasi un raspuns: testul DISC, testul de preferinte vocationale (Holland) si metoda sociometrica.

Ca sa nu fie drumul pana la raspuns prea lung, cercetarea pe un numar de 44 colegi mi-a aratat o transformare a profilului de personalitate pentru a le permite mai multa deschidere si inteactiune cu ceilalti (accentuarea profilelor Influent si Statornic), cu reducerea simultana a tendintelor de analiza rationala si centrare pe lucru proceduralizat (analitic – C).

Motivatia lor din spatele acestei manopere de transformare? Ca s-o aflati, aveti de citit partea finala a acestui text 😉

Hai mai intai sa definim metoda prin care ajungem la cei mai buni comunicatori : sociometria. Adica punem fiecarui individ din cele 4 echipe ce compun un departament (44 oameni) urmatoarea intrebare : cu cine preferi sa comunici ? Au in fata lista de colegi din echipa lor, pe care o ordoneaza de la « prefer in primul rand » la « nu prefer deloc ».sociometric Rezultatele prelucrarii listelor arata cam asa : in stanga, cu verde, am pus pe fiecare echipa in parte comunicatorii de rang superior (preferati de majoritatea coechipierilor), iar in dreapta, cu rosu, sunt comunicatorii de rang inferior (respinsi de majoritate). Pentru acei dintre voi care chiar nu inteleg sa se potoleasca odata cu intrebarile despre statistica, am sa le spun ca «taierea» lotului s-a facut la percentila 33 si la percentila 66 (adica in treimi, pentru ceilalti muritori 🙂 Ca sa aflam ce diferentiaza cele doua loturi rezultate, am folosit analiza rezultatelor la testul DISC pentru a masura disc-2tendintele lor pe 4 scale (vezi si poza pentru caracteristicile fiecarei scale) :

o D (dominant) o I (influent) o S (statornic) o C (analitic) Pentru fiecare scala se masoara atat tendinta naturala, cat si tendinta de adaptare la mediul de lucru.

Si iaca rezultatele :

corelatii

;

– Deosebiri intre cele doua loturi de comunicatori apar pe scalele I si S, unde corelatiile sunt negative (-0,69 si respectiv -0,7). Pe celelalte doua scale, D si C nu sunt deosebiri flagrante intre loturi.adaptat

;

;

– Grupa de comunicatori superiori se caracterizeaza prin reducere puternica a tendintei de a se focaliza pe date si analiza, cu accentuarea puternica a interactiunii, a cautarii celorlalti si a nevoii de a fi recunoscut, apreciat (scala Influent)

;

La grupa de comunicatori de rang superior, in comunicare se pune in principal accentul pe interactiune si apoi pe structura rationala a sarcinii, proceduralizarea.

Imi imaginez ca un astfel de stil “vinde” cu usurinta orice manopera necesara actului managerial..shift 😉

In imaginea alaturata e surprinsa tocmai transformarea pe care o opereaza asupra lor cei din lotul de indivizi cotati in pozitii superioare in topul preferintelor de comunicare.

Si acum ceva despre polarizarea scalelor Holland: pe un continuum de la lucruri catre oameni si de la date la idei, gasim 6 tipuri. Literele acestor tipuri compun acronimul RIASEC: (R) realist, (I) investigativ, (A) artistic, (S)social, (E)antreprenorial si (C) conformist.RIASEC polar Descrierea fiecarui tip o gasiti la sfarsitul acestui articol.

Asadar pentru cele doua loturi identificate, care ar fi natura preferintelor care sa explice cele constatate?

Ei bine, motivatia din spatele manoperei de transformare facute de comunicatorii performanti asupra propriului stil de interactiune (verificata cu testul de orientare in cariera) are legatura cu valori din spectrele:

– social (S-orientat spre compania altor persoane, în special pe relatii afiliative, de ajutor, de prietenie) si

– conventional (C-respecte rutina si standardele clare)

Diferenta specifica intre comunicatorii performanti si cei de rang inferior este data pe trei paliere valorice :

– scor mai mare pentru palierul A (artistic) : prefera sa lucreze cu idei creative si de auto-exprimare decat cu rutina si reguli

– scor mai mare pentru palierul E (intreprinzator, antreprenorial) : receptiv, pasionat de aventura, agreabil, ambitios, captivant, autoritar, energic, extravert, impulsiv, optimist, hedonist, popular, sigur pe sine si sociabil.

– scor mai mic pentru palierul R (realist) : prefera, in general, sa lucreze mai mult cu obiectele decat cu persoanele.holland

Cum va spuneam: directia strategica e creativitatea si, pe fond, capacitatea de a interactiona cu altii! Beneficiile sunt un grad mai mare de acceptare si influenta in plan social. Q.E.D !

p.s. pt cei care au ajuns pana aici, tipurile RIASEC:

1. Tipul realist, exteriorizat. (R)

Acestor persoane le place si sunt bune la activitati ce implica putere fizica sau coordonare. Nu sunt insa pasionati de ideea de a fi sociabili.

Tipul R prefera, in general, sa lucreze mai mult cu obiectele decat cu persoanele. Tipul R este descris ca fiind supus, franc, sincer, incapatanat, materialist, modest, natural, normal, perseverent, practic, timid si cumpatat.

2. Tipul investigativ. (I)

Este interesat de concepte si logica. Acestor persoane le place si tind sa fie eficienti pe planul gândirii abstracte. In general, tipul I prefera mai degraba sa exploreze si sa inteleaga lucrurile sau evenimentele decat sa convinga alte persoane sau sa vanda lucruri.

3. Tipul artistic (A)

Tinde sa isi foloseasca imaginatia mult. Acestor persoane le place sa isi exprime sentimentele si ideile. In general, tipul A prefera, mai degraba, sa lucreze cu idei creative si de auto-exprimare decat cu rutina si reguli

4. Tipul social (S)

Este orientat spre compania altor persoane, in special pe relatii afiliative, de ajutor, de prietenie. De obicei, tipul S prefera sa fie inconjurat de oameni, este interesat de modul in care oamenii se inteleg si-i place sa-i ajute pe ceilalti sa isi solutineze problemele.

Tipul S este descris ca fiind convingator, cooperant, prietenos, generos, util, idealist, amabil, rabdator, responsabil, sociabil, comunicativ, intelegator, cu tact, prietenos.

5. Tipul intreprinzator (E)

Este de asemenea orientat spre compania altor oameni, dar mai mult pentru a-i domina sau a-i convinge, decit pentru a-i ajuta. Aceste persoane prefera actiunea si nu gândirea. In general, tipul E prefera, mai degraba, sa convinga sau sa directioneze alte persoane decat sa lucreze pe teme stiintifice sau complicate. Tipul E este descris ca fiind receptiv, pasionat de aventura, agreabil, ambitios, captivant, autoritar, energic, extravert, impulsiv, optimist, hedonist, popular, sigur pe sine si sociabil.

6. Tipul conventional (C)

Prefera regulile si regulamentele, structura si ordinea. De obicei este foarte organizat, dar fara prea multa imaginatie. In general, tipul C prefera sa respecte rutina si standardele clare, sa evite activitati ce nu au directive clare.=

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com